28 mars 2010

Det börjar tära på nerverna!!!

Vårteckensutmaningens fjärde vecka. Och våren lyser alltmer med sin frånvaro. Heeeela helgen har det vräkt ner snö och det känns mer som januari än slutet av mars.... Enorma snömassor!!! Jag menar det när jag säger att det faktiskt börjar tära på nerverna det här.....
Några dagars sol har vi ändå fått och det här kortet får symbolisera "vår"vintern uppe hos oss. Nedanför vårt hus rinner älven och den här tiden dyker allt fler pimplare upp på isen och prövar sin lycka. Själv är jag en mes när det gäller isar, särskilt här där jag vet att det finns strömmar, så jag håller mej därifrån. Njuter hellre av älven sommartid med både fiske, bad och båtturer.
Vill ni se fler vårtecken så hittar ni alla deltagare hos Viveka på Humlebacken .

Inne i arbetsrummet eller "bloggrummet" är utsikten från fönstret passande för min bloggs namn, den är verkligen vit som snö..... Jag ser knappt ut genom fönstret!
Dom här tavlorna är flygfoton över byn jag bor i som den såg ut för c:a 50 år sedan. Då en liten by med glest mellan gårdarna, några lantbruk och timmerflottning i älven. Idag en tätort med c:a 3000 invånare och villor "överallt". Korten fick vi när vi byggde vårt hus, av en granne som bott här i "alla tider". Jättekul att ha dom och att höra hur det var då. Timmerflottarna hade ett både tungt och farligt jobb. 
Loppisfynd i mitt fönster, söta ljusstakar. Om inte ljuset kommer in genom fönstren för all snö får man lysa upp härinne istället.
Är det inte magiskt med levande ljus... jag vill ha dom överallt!!!
Fin mysbelysning får jag också från House Doctors vackra lampa. Den har jag köpt hos Maud- Gårdsromantik .
Egentligen är måndagen vårteckensdag men jag har lite tidsbrist imorgon, får ta tiden när den finns, har massor att ordna innan vi går in i april. Både roliga och inte roliga saker. Som en klok vän sa till mej nyligen: För att komma nån vart måste man gå även när det regnar! ( Tack T---, dina ord är mitt mantra!) Det har regnat en hel del på sistone men jag hoppas att solen börjar lysa i maj:)


50 kommentarer:

  1. Vilka underbara bilder i all snö... Får faktiskt lite "hemlängtan"... Kommer från norrland från början men nu bor jag nere i västmanland. Skönt med tidigare vår men jag kan verkligen sakna våren där uppe. Ljuset och snön... Lampan var hur söt som helst så jag förstår att du föll för den.
    Ta hand om dig!
    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  2. Hej Vännen!
    Näe, jag lider med dig, vad tråkigt med ännu mera snö!! Det vill vi inte ha mer av!
    Här i Göteborgstrakten har nästan allt smält bort och jag hoppas inte det kommer mer förrän nästa år:)

    Vad kul att ni fått foton från hur det såg ut i er by förr:)

    Ha en trevlig påskvecka, hoppas det inte kommer mer snö hos er!!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  3. Skojar du mer snö? Här har det varit mulet idag, men det gjorde inget då jag inte var pigg för att göra nått alls. Takdropp från näsan, suck. Men jag jobbar som vanligt, kan inte missa en dag. Undras varför. Gillar ljusstakarna. KRam

    SvaraRadera
  4. Ja, du Cilla vad ska man säga om allt er snö. Jag förstår mycket väl om det tär lite på nerverna med allt den där snön och så kommer det ännu mer. Fy vad trist men man kan ju tyvärr inte göra så mycket åt vädret men visst blir man på bättre humör när det våras och solen lyser.
    Det är tur att du har så fina ljusstakar som lyser upp din tillvaro inomhus istället.
    Ha en fin vecka!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  5. Halloj!!!
    Har bestämt mig nu, det blir grå skorna =) Tack för din hjälp=)
    Ja våren har inte kommit hit upp alls =( Snöade igår och idag, så ess nu!!!
    Känns surt att den aldrig kommer =(
    Lampan är jättefin,förstår att du är nöjd med den hihi.
    Kram Fia

    SvaraRadera
  6. Usch, tråkigt att ni fått mer snö. Vilken vargavinter det varit. Tror inte att det blir så nästa vinter.

    Hoppas du kan hitta nåt sätt att hålla modet uppe...

    Kram Camilla

    SvaraRadera
  7. Ja, nu vill vi att våren närmar sig...igår åskade det här..kändes konstigt. Jag har en stor respekt för is, tycker det är läskigt när det knäpper och knakar i den.
    Nu måste jag kolla Vårutmaningen. Där fanns många okända bloggare att titta in till. Tack för tipset!
    Vårkramar Ingis

    SvaraRadera
  8. Jag förstår att du börjar tröttna på snön....
    Själv har jag ju varit inomhus mest hela tiden känns det som eftersom jag gjort i ordning i lokalen, men varje gång jag kommer ut förvånas jag över hur det tagit på snön. Det har regnat en del så det har inte varit toppenväder precis, men det tar i alla fall på snön. Jaha, det var ju schysst tänkt du säkert nu, men du ska se att snart börjar det ta hos er också och sen är den där härliga våren här.
    Ska ta och lägga ut lite bilder från rum nr 2 ikväll tänkte jag. Lite svårt ljus där i underjorden, men, men.....
    Ha en fin vecka Cilla, och jag hoppas det det blir lite solsken på dig nu!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  9. Hej Cilla! Ja, med dom bildena du visar av snön förstår jag..
    Vågar knappt skriva det men här är det barmark snart överallt.. En del vallar kvar men det går undan som sjutton här.. Fast det sägs att vi faktiskt har haft mer snö än er i år.. Jag vet inte.. Vi har nu problem med översvämningar. Vattennivån stiger så hastigt.

    Ännu fler fina stakar visar du.. Och en fin lampa med..

    Ha det gott!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  10. Ja attans vad snö...men jag har också snö. VIntern är tillbaka. JAg är inte med i vårteckensutmaningen...kände inte att jag hade nåt att komma med här uppe i norr. "avis" på söder, men jag har ju inte mördarsniglar och inte så många fästingar heller...och en älglusfluga har jag aldrig sett! :) Väljer hellre snö och att få vänta på våren än att ha de otäckingarna i trädgården.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Mer Snö hoppas jag vi slipper nu.. Här är det barmark och det har dykt upp en hel del vårtecken hos oss.. Hoppas ni med slipper mer snö nu-...

    Kram Mia

    SvaraRadera
  12. Förstår att snöandet går dig på nerverna, det är nu vi vill ha vår.
    Här börjar gräsmattorna komma fram, härligt att se det gröna.
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  13. Fina bilder du visar, men vad trist att det snöar hos dig här har det regnat hela helgen så jag hoppas att snön snart är borta.
    Kul att ni har dom gamla bilderna på er by, tänk vad det ändrar sig med tiden.

    Ha en bra vecka, kram Rebecca.

    SvaraRadera
  14. Ja, rätt det börjar tära på nerverna! Va kul, jag har också en sån lampa som du i ett av mina fönster, gillar den skarpt!
    Ni bor säkert jättefint vad jag förstår vid älvkanten inne i stan eller??? Isåfall inte dumt läge!
    Det känns som en fängelsehåla med all den vita snön runt omkring fönstren....
    Carin

    SvaraRadera
  15. Fina bilder hos dej, men jag förstår att du är trött på allt vitt ute. Du vill ha grönt nu istället. När brukar snön försvinna uppe hos er? Här är det inget onormalt att snön ligger långt in i april, men i år har vi ju haft så mycket och en lång vinter och då längtar man mer efter våren. Nu märks det att vi bor i ett avlångt land.
    Önskar den dej en skön stilla vecka.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  16. God morgon goa Cilla!
    Det där var kloka ord från din vän!
    För så är det ju på gott och ont.
    Hoppas att dom inte så roliga sakerna ordnar sig.

    Förstår att snön tär...
    Vilka mängder!
    Jag går här och väntar på solen, på att kunna ta en kaffe ute.
    Men det kommer=))

    Vilken snygg lampa!!
    Och ljusstakarna.
    Det är sånt som förgyller lite extra.

    Hoppas att solen dyker upp hos er nu så ni får lite vårkänsla.

    Kramen Hannis

    SvaraRadera
  17. Tänk vilken skillnad det kan vara på norr och söder i vårt land ! Även om vi i Skåne , har haft en låång snörik vinter , så känns det nu att det är vår . Vårblommorna i trädgården , fåglarna som vaknat till liv m.m . Håll ut ! Våren kommer till er också ! Kramar Susanne / den gamla skolan ♥

    SvaraRadera
  18. Usch ja...du har alldeles rätt för mycket är för mycket...NU VILL VI INTE HA MER SNÖ... Roligt med gamla flygfoton. Tänk så fort egentligen samhällen kan ändra. Ljusstakarna är fina! ha en bra vecka, snart är det påsk! Kram

    SvaraRadera
  19. Jag höll inne för det mesta, kalas och städning. Vill helst inte se ut, jag beundrar att du orkade! Det räcker med snö! ;-)
    Har en elev som är lycklig över snö. Jag trodde hon skämtade, men nej. allvarligt! Fin och mysig lampa.
    Kram

    SvaraRadera
  20. ja jag har nog inget att tillägga till dina fina bilder .
    Jag är verkligen less på all snö.
    Här ligger den i stora drivor och det är gråmulet. Vi har ju fått snöblandat i flera dagar nu.
    Hoppas att solen tittar frm för det är juvligt.

    Ha det gott
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  21. Ja du vännen, var är solen. Man börjar bli riktigt trött på detta gråa trista vädret. Så fina bilder du visar, ljusstakarna är så fina, har 2 jag med som jag snart ska visa, mindre dock men ett bra loppisfynd. Tack gulliga du för dina fina ord om mina ägg. Tack det tekniska SKA också lösa sig hihi. Kram

    SvaraRadera
  22. Ja nu får nog våren börja kommma, man tappar ju hoppet när det är såhär. Jag vaknade i morse och såg bara tjock dimma därute. Fick lust att krypa tillbaka i sängen igen..

    SvaraRadera
  23. Jag håller fullständigt med, nu vill man ha våååår, inte en massa snö, usch och fy!! Här vräker regnet ner just nu!:-(
    Hoppas ni slipper mer snö nu!

    Må gott!

    Kram Sofia

    SvaraRadera
  24. Ja, du, det är inte lätt. All snö är tung och jobbig! Och att gå på vatten, nej aldrig, inte ens i frusen form;). Ha det så gott det går - och det blir bättre!

    SvaraRadera
  25. Ja, nog har du gott om snö. Men snart kommer nog våren. Härliga loppisfynd du har gjort och lampan är riktigt snygg, fast den kostar väl lite mer :-)
    Ha det gott.//Lissen

    SvaraRadera
  26. Lite vårtecken för att muntra upp dig...

    Topsvipor
    Lärkan
    Tranor
    Tussilago
    Krokus
    ....o lite annat!

    Kuckeliku från mig!

    SvaraRadera
  27. Ja våren har verkligen varigt seg i år. Så vist värker längtan i hjärtat när man inte kan göra sina vårsysslor när man vanligtvis brukar.
    Men du, ljusstakarna är toppen fina, vilket fynd! Och lampan från House Doctors är så snygg och de gamla fotona från bygden va kul att ha.
    En stor kram och jag önskar dig massa tö i veckan
    Fia

    SvaraRadera
  28. Tack för dina fina rader, de värmer!
    Ja, vinterhelvetet suger, det gör det! Åkte till vår stuga utanför Uppsala i helgen för att se om taket rasat in av snömassorna.
    Självklart så stod min "Vikingagård" pall ännu en Vinter av Kung Bores angrepp.
    Den ligger så avsides så ingen kan titta till den heller. Köpte den en period i livet när jag var trött på folk! (ler) Så det är 3 kilometer till närmaste granne, lite ovanligt för att vara här nere i Mälardalstrakten!
    Den gamla byvägen passerade vårt hus, sedan drogs den om och går nu några hundra meter bort, plogning går att beställa men det är trevligare att det får vara orört under vintern, det gör i sin tur att på sommaren så kommer de vilda djuren mycket närmre då de inte känner så stark vittring av människa, såg på spåren i snön att det både varit Varg och Lo på tomten i år, ingen Björn tråkigt nog.
    Självklart kommer jag fortsätta blogga, det förstår du säkert nu (ler) Blir bara lite rastlös när folk omkring mig dör, då behöver jag lite liv omkring mig då bloggandet blir lite för opersonligt.
    Ja, opersonligt och opersonligt, inte i allafall som du vet (ler)
    Gissar att även du kommer fortsätta att blogga! Sitter just nu och njuter av dina fina bilder!
    Får be om ursäkt för "skithögen" på bilden, skulle egentligen var ett inlägg i manlig kontra kvinnligt konstskapande, men precis som för dig så kändes det lite äckligt så jag nöjde mig med den bilden, finns betydligt värre i "konstvärlden", fast du är ju en klok kvinna så det behöver jag inte berätta för dig!
    Har haft lite otur med mitt arbete senaste veckorna, även här har vintern satt käppar i julet.
    Idag skulle jag faktiskt ha hand/spadgrävt för att få fram en gammmal känslig vattenledning, kärle och snömängd hidrar mig/oss ifrån det, men våren är påväg, det regnade ordentligt här i helgen!
    Ha en fin Måndag och en Skön vecka!
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  29. Ojoj, du har fortfarande mycket snö kvar ser jag! Men förr eller senare kommer våren till dig oxo, jag lovar!

    Caroline (smeknamn Cilla som barn) :)

    SvaraRadera
  30. Hej Cilla !
    Alltid lika spännande att titta in till dej !/ Åsa

    SvaraRadera
  31. Då kan jag alltså skatta mig lycklig att det har regnat och är mulet med plusgradera :) Får hoppas det kommer till dig med snart så snön försvinner. Men man skulle bo i skåne där våren kommer tidigt.
    Ha en bra dag kraam

    SvaraRadera
  32. Hej igen!
    Jag använde ett påskägg av plast till mitt ägg. Ta hål på toppen och tejpa ihop ordentligt. Fyll sedan uppifrån med sked. Lite pyssligt men funkade bra. Skall härda i 2 dygn ta sedan bort formen och putsa till kanter som blir mm. Hittade en betongbok på bibblan där det fanns bra tips.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  33. Åh, Cilla lider med dig, då jag vet hur mycket du brukar längta efter våren. Det är bara att stå ut och hitta annat som förnöjer. Helt plötsligt är den väck, snön. Kram Merja

    SvaraRadera
  34. Ja, det finns som som haft 20 grader varmt och de som har lika mycket snö som du. jag finns däremellan men det är det som gör det roligt med att se andras vår - även om jag lider med dig!
    :)

    SvaraRadera
  35. Så ennå er det snø hos deg altså......her er det tint bort!!
    Men idag faller det våt snø ned igjen her....men det blir nok ikke liggende!! Et skikkelig ekkelt vær er det!!
    Nydelige bilder hos deg hvertfall!!
    Ha en fin dag....og hold ut :o)

    SvaraRadera
  36. Hej å hå!! Ja vad säger man!! Tycker minst sagt synd om er. Hos mig är det bar backe och glad är jag för det..men det kommer hos er med. Tänk på att vi iallafall går mot ljusare tider och allt kan bara blir bättre:=)

    SvaraRadera
  37. Hej Cilla.
    Jo jag förstår att det är jobbigt, när man som du inte gillar vintern alls.
    Det ser ut som hos mig, när jag ser ut genom en del fönster, vi har också fått mer snö.
    Jag tror även om man flyttar så tar man sig själv med och allting som man bär, men jag tror också att vi i norr är lite mer prövade, för det är ju ett hårt klimat.
    Snygga ljusstakar du har där.
    Och dina bilder på hur det såg ut förr är ju helt underbara.
    Vilken skillnad på befolkningsmängd, här är det tvärt om. Det fanns gott om folk här och nu är det bara en spillra kvar.
    Klokt att vara rädd is på strömmande vatten, vart år drunknar ju folk för att de inte respekterar isarna.
    Man behöver en god portion lokalkännedom om man ska vara på isen.

    Men håll ut, jag lovar dig att våren kommer även här, vi har snart påsk och sen går det jättefort, tills vi har valborgs, och hips vips så har vi barmark och vår och sommar.
    Och din plats på jorden är svårslagen när ni får sommar, mycket svårslagen.
    Hoppas i alla fall att du hittar ljuspunkter och får må så bra det går, min vän Cilla, för det är du verkligen värd.
    Många kramar till dig.
    Zara

    SvaraRadera
  38. Vilka superfina ljusstakar och lampa där i fönstret! Ja, ni har verkligen mycke snö hos er ser jag! Vi har inte lika mycket..jag är less på gråvädret nu...tråkigt!
    Låter härligt med firande och lång ledighet! Ha det så bra! Kram :)

    SvaraRadera
  39. Ja usch nu är jag verkligen grymt trött på snö! Surfar runt och kikar på vårtecken och gläder mig åt att våren verkar ha kommit till vissa delar av landet iaf...
    Hoppas du fått en bra start på veckan :)
    Kram

    SvaraRadera
  40. Så här på våren så märks det verkligen tydligt att vårt land är avlångt!
    Men du har ett fint bloggrum av njuta av medan du väntar på våren :-)

    Kram Torpafrun

    SvaraRadera
  41. Ja denna snö - jag blir.....!!!

    Så fin lampan var där i fönstret - och de där gardinerna var verkligen snygga!

    Jag letar också efter prinsessornas - men jag vill ha en vit...hittar bara kungsblå på tradera...

    Kram Maud

    SvaraRadera
  42. Hej Cilla. Blogger lever rövare så jag ser inte alla dina foton, men ljusstakarna ser jag, dom är jättefina. Hoppas nu att det är färdigsnöat hos er, men du vet att under nysnö så tinar det extra fort. Hoppas allt går bra som du ska göra den här veckan, stor kram till dig Cilla ♥
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  43. Tack goa Cilla för att du svarade på mitt inlägg... Man börjar ju undra om man själv gör något tokigt...men jag får väl vänta lite till så får vi se om det funkar.
    Jag ser ju inte heller dina bilder, så jag får komma tillbaka sedan när detfungerar.
    tack vännen!
    Kram
    Mari

    SvaraRadera
  44. Även om det är mycket snö så är våren på gång i allfall om man får tro almanackan.
    Lampan Du köpt hos Mauds är så vacker.Passar så bra i ditt fönster tills med de fina ljusstakarna.
    Här tänder Vi också massor av ljus lite här och var det är rogivande och vackert.

    Önskar dej en fin start på Påskveckan.

    Kram!

    SvaraRadera
  45. Hej cilla.
    Jag vill så klart skynda mig och gratulera dig i förskott i fall vi inte hörs något, ååååååååå fjällen så ljuvligt, vidderna är bra för själen.
    Ha en lycklig tid.
    Kram Zara

    SvaraRadera
  46. Vad snö ni har än...det tar tid för våren att landa i år och dessa lampor har jag oxå köpt utav Maud..3 st till matsalens fönster, ha en fin tisdag, kramen

    SvaraRadera
  47. Önskar att jag kunde paketera lite av våren och sända i ett paket till dig.

    Förstår att du är trött på is och snö.

    Jag trodde att Ni var mer vana däruppe i norr, men det är tydligen tungt även för er med all snö.

    Fina fynd du gjort, dom är så vackra.

    Hav tröst, snart är snön borta!

    Kramisar och Glad påsk
    Jeanette

    SvaraRadera
  48. Jag lider med dig all denna snö,nu får det vara nog.
    Tända ljus ger så mycket värme på många sätt.Cilla jag hoppas att din "väg" genom regnet skall gå så bra som möjligt.När det är som mörkast kan det bara bli ljusare.
    Sköt om dig vännen,kram Agneta

    SvaraRadera
  49. Oj då så mycket snö, förstår om du är less på den. Jag bor i V: Götaland och vi har också snö kvar men det tar på det. Gillade det du visade i dag. Har tittat på den lampan som du har i fönstret många gånger, men kommer aldrig till skott att köpa lampor. Ljustakarna var inte dumma heller.
    Ha det så gott i snön.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  50. Hej Cilla!
    Så fina bilder!!
    Men vad ni har snö kvar stackare..
    Här är det så kul att se dag för dag hur snön försvinner.
    Det går fort nu!
    Så fina ljusstakar och lampa du har!
    Ha en mysig påskvecka!
    Kram Anna

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in hos mej och tar dej tid att lämna ett spår efter dej! Du är välkommen tillbaka in till min värld!!!