1 mars 2010

Vår!!! Eller?!

Äntligen mars!!! Enligt almanackan är det vår nu:)

I och med detta så startar VÅRTECKENSUTMANINGEN för andra året i rad. Varje måndag kan man följa vårens framfart i vårt avlånga land och att landet är avlångt var väldigt tydligt ifjol, våren gjorde entré med stora skillnader i norr och söder. Initiativtagaren heter Viveka och på hennes blogg Humlebacken hittar ni alla deltagare och ni kan också anmäla er att själva vara med.


Men att våren skulle vara här idag är lååååångt från sanningen. Här har snön vräkt ner i helgen och istället för skidturer i värmande vårsol fick vi skotta i timmar... Och den typen av motion är vi urless på nu!!!
Längtan efter vårlökar som sticker upp ur jorden dröjer men det är en perfekt tid att PLANERA för vårens verkliga ankomst. Trädgårdsböckerna tummas ordentligt nu, planer smids för små o stora projekt. Och jag längtar efter gummistövlar och jord under naglarna!!!

Inne i huset däremot spirar vårlökarna, här är det pärlhyacinter som står för humörhöjandet. Iallafall jag blir barnsligt lycklig av att omge mej med blommor. Vardagslyx!



Våren finns än så länge bara inom mej men snaaaaart kommer den!!!!
Ha en fin vårvecka allihopa! Nu går det mot varmare tider!!!!



47 kommentarer:

  1. Ja snart kommer den... VÅREN!! Den underbara..

    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Jag är så besviken idag, inte blev det någon vår,som jag hade läst om i min almanacka....... jag som tog fram vårjackan. Ute är det full snöstorm , fy jag kommer aldrig mer att tro på VÅRMÅNAD och almanackan....
    Jag får titta på dina pärlhyacinter och njuta av dina vackra bilder istället.
    Kram Raina

    SvaraRadera
  3. Ja det er jo vår på kalenderen da.....endelig i mars!!!!
    Men her viser det 10 minus grader og her er masse snø!!
    Så det dukker nok ikke opp noe fra jorden ennå.....men da kan vi ha vår innendørs!

    Ønsker deg en fin uke.....med sol og varme :o)

    SvaraRadera
  4. Våren verkar inte vara i sikte än... Men jag räknar med att till påsk ska mesta av snön vara borta och termometern ska vara minst 10 gradera i solen hihi.
    Drömma kan man ju göra. Men till dess gör jag som dig och köper nya blommor då och då.
    ha det gott, kram

    SvaraRadera
  5. Nej men Cilla, du får nog ta och flytta till södra Sverige. Din längtan verkar så stor och det dröjer väl litet till innan den når dig. Här i Blekinge tror jag den ska infalla runt 8 mars. Ha nu en riktigt skön måndag!/Kram Merja

    SvaraRadera
  6. Hej måndag! Ja, våren finns inom en och nu ska det bli skoj att ta del av alla vårtecken!
    Carin

    SvaraRadera
  7. Hej vännen!

    Ja du, när kommer våren tror du? Snön tycks ju aldrig ge med sig. Men men, vi får stå ut lite till.

    Ps. Du får gärna skicka en sån där liten cheesecake till mig med posten, den såg underbar ut, hihi.

    Kram. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  8. Vårmånad är det! Även om snön kommer hålla sitt grepp om oss ett bra tag till så har vi iallafall ljuset som piggar på oss lite...härligt att få planera för den kommande trädgårdstiden!
    Kramen.

    SvaraRadera
  9. Heeij vännen..

    härligt hade de allt varit me lite mer vår. Vi har me haft, å har fortfarande snöfall här..hela helgen, det har bara vräkt ner.
    Joo, VI ÄR LESS NU!!!

    Så härligt å få skämma bort sig me en massa lökar å blommor inne, det är vardagslyx. Sen jag slutade Trädgårds-utbildningen, å nåt år efter det, så falnade mitt intresse mer å mer, eller kanske inte själva intresset, utan TIDEN..
    tror det beror på mitt 5-skiftsjobb.. för nuförtiden får jag ALDRIG tid me sånt ja vill, om än jag har 2ledigveckor, men det är ju helgjobbet som tar slut på en totalt.

    Hoppas du får en underbar Måndag, trots snöfall mm ..kram på dej. Helén.

    SvaraRadera
  10. Jag håller på att gå sönder av längtan till vår nu!!! Vet inte om det beror på att vi ska flytta eller solen =)
    Då är du redo för beach 2010 nu med den träningen du fått hih ?
    Kram Fia

    SvaraRadera
  11. Hej rara Cilla!
    Ja vårmånad minsann men vaar är våren??;-) De utlovar varmare väder och sol till helgen så vi får väl hoppas på det!!:-)

    Må gott!

    Kram Sofia

    SvaraRadera
  12. Heej!!

    Ja, nog kommer den snart..
    Februari är slut. Gick fort som attan.. 1 Mars redan! Wihii!!

    Ha en go dag!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  13. Hej Cilla.
    Jo precis likadant väder här, i natt har det snöat, och hela förmiddagen, men mej gör det inget för jag har en snöskottare där ute, maken, han gillar att skotta själv, lite petig, ska ha det som han vill.
    Sen så är jag så glad för vädret blir så varmt och skönt när snön faller.
    Vad inspirerande att kolla på din bild med trägårdstidningar och böcker, har du dem själv, jo jag har satt mina första små frön, penseerna.
    Ja man blir barnsligt förtjust av blommor, vilken tur vi har som kan känna det.
    Söt bild på dina pärhyacinter.
    De små vita kan jag varken stava eller skiva namnet på men jag vet vad de heter, gulligt med dem i de små fattigmanssilverkrukorna.
    Ha en fin vecka.
    Våren kommer också hit snart.
    Kram Zara

    SvaraRadera
  14. Hallå där och välkommen tillbaka!'
    Ja denna vår...är inte här iaf, men kommer förhoppningsvis snart!

    Vilken mysig helg ni verkar ha haft det, och tack för tipset på desserten, den skulle jag vilja prova.

    Kram på dig.

    SvaraRadera
  15. Ja, här yr snön omkring också, så det inte något vidare värst med vårkänningarna än.
    Håller med dig om att det är härligt med vårlökarna som spirar. Håller på och planerar lite hur jag ska "skylta" på mässan till helgen och jag hoppas jag hinner få ihop det som jag tänkt mig. Ibland får jag så mycket bra idéer på en gång vet du och allt är ju svårt att hinna med när det ska målas och grejas. Men, lite vårlökar ska det ju finnas med tycker jag.
    Ha det gott!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  16. Härligt med vårtecken!

    Kram Gunilla i Singapore

    SvaraRadera
  17. Hej Vännen!
    Vivecas utmaning är ju ett riktigt vårtecken om något:)

    Här snöar det idag, hoppas det smälter bort snabbt, jag har oxå tröttnat på att skotta nu!

    Vad synd att din man är allergisk mot katter..de är så mysiga djur!

    Ha en trevlig vecka!

    kram Jenny

    SvaraRadera
  18. Jag planterade om mina Pelargoner i helgen och började fantisera om när man kan börja ställa ut allting igen.
    I dag känns det långt bort=))
    Vi har mer eller mindre snöstorm här!

    Vilken kul idé med vårtecken.
    Ska bli kul att se.
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  19. Vd härligt att du är tillbaka igen Cilla!! Vi har haft sån vår i helgen men nu snöar det för fullt...Visst får man ha vår i sinnet så länge!! Håller med om att blommor är vardagslyx!!
    Ha det bäst!!

    Kram Kram Malin

    SvaraRadera
  20. Vit som snö är ju ett passande namn denna eländiga måndag, snön har vräkt ned sedan imorse och jag ser ingen ljusnig, så less man är på detta, vårtecken det får man nog leta efter med ljus och lykta, hoppas ändå att du har en bra dag,

    KRAM

    SvaraRadera
  21. Finns det pärlhyacinter, ja då finns det vår runt hörnet. Det tror i alla fall jag.
    Agneta

    SvaraRadera
  22. Visst börjar vi bli lite trötta på snön. Det finns nu en fördel för vår del, min man har massor av jobb, egen företagare som bla skottar hustak.
    Visst är det härligt med lite pärlhyacinter.
    Kram!

    SvaraRadera
  23. Hej Cilla! Värmande positiva ord från dig och vackra vårliga bilder:) Nu vill vi ha vååår! Här snöar det igen...snart örsker jag inte längre:)
    Kram Helena

    SvaraRadera
  24. Ja men visst jag måste också ta fram mina trädgårdsböcker :o)

    Så fint med blommorna hos Dej.Pärlhyacinter och de små söta vita "våreldarna"

    Hejja Våren!

    Kram!

    SvaraRadera
  25. har man en blogg som heter "vit som snö" kanske man inte får förvänta några större vårtecken ;-)

    varma hälsningar

    SvaraRadera
  26. Jag har också våren inom mig! Man måste gå omkring och känna doften av syren inom sig, för annars står man bara inte ut här över vintern.. Men om två månader kanske jag har lite konkreta vårtecken att visa upp?!

    SvaraRadera
  27. Ja visst är det härligt att den är på G ;) Det känns faktiskt i luften även om det mest doftar snö... KANSKE FÖR ATT DET INTE ÄR MELLAN 20 OCH 30 MINUS LÄNGRE...;p

    Visst är det konstigt att man kan längta efter stövlar och smuts...?

    Tror jag ska så lite gräs så det luktar gott här inne...
    Kramar Bibbi

    SvaraRadera
  28. Hej, Cilla!

    Ja, jag har då aldrig någonsin längtat efter våren så mycket som i år.
    Synd bara att jag är så okunnig när det gäller plantor och planteringar. Vet hur jag vill ha det i huvudet och ser min drömträdgård framför mig. Men vet inte hur man börjar. Jaja det är nog inte Vilka fina bilder


    Kram Inka

    SvaraRadera
  29. Hallojsan!
    Ja det är tur att sommar och vår finns på bok :)..även en massa bloggar bjuder nu på ett potpurri av fjolårets vår och sommar bilder :)

    Ha det gott vännen!
    Kramis Sanne

    SvaraRadera
  30. Här har det snöat hela dagen, tom isbjörnarna börjar bli sura. Det är dom på jobbet som älskar snö! Men det är i alla fall inte kallt. Ska bli kul och följa denna vårutmaning.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  31. Vad härligt, jag har också vår inombords. En stor varm gul sol lyser där:).
    Ha de gott!
    Kram
    /Sara

    SvaraRadera
  32. Vardagslyx, är det att ha fina blommor bli inomhus. För än kommer det att dröja till våren. Ser likadant ut hos mej också.
    Ha det gott. //Lissen

    SvaraRadera
  33. Hej!
    I helgen blev man riktigt glad. Massor av snö smälte bort men den lyckan varade inte länge för nu har det kommit mer än någonsin. Vi slipper som tur är skotta med spade eftersom vi har lilla traktorn. Min man har haft diskbråck 2 ggr. och det räcker. Tur det finns härliga vårlökar i affärerna och lite trädgårdstidningar så att man kan drömma sig bort lite. Ha det riktigt bra där uppe. Kram Aydan

    SvaraRadera
  34. Hej Cilla!

    Ja inte är det någon vår här i Sörmland heller. Här är det näst intill snöstorm istället. Har varit ute och skottat fem gånger idag och det bara blåser i igen. Nej nu kan det gott vara tycker jag också. Härliga bilder du bjuder på, man får pigga upp sig lite inomhus istället:)

    Ta väl hand om dig!
    Många kramar

    Karin

    SvaraRadera
  35. Hej Cilla
    Tack så mycket. Ja just idag verkar våren ha fastnat någon annanstans. Snöfall hela dagen...
    KRAM

    SvaraRadera
  36. Visst är det underbart att få frossa i en massa trädgårdsböcker denna årstid, planera och drömma. Vackra vårplanteringar du bjuder på. Snart,snart spritter det ute i rabatterna oxå! =)
    /Vella

    SvaraRadera
  37. Tur att det finns sätt att få vår på om den trilskas och inte vill visa några tecken. Det känns vårligare med lite växter medan man väntar.

    Kramar Birgitta

    SvaraRadera
  38. Inte var det någon vår direkt igår enligt almanackan. Men idag är det en klarblå himmel o sol såå vackert ute. Nästan som att titta på ett vackert vykort. Visst är det härligt att få köpa hem vårlökar o drömma sig bort en stund med en inspirerande tidning om våren.....Ha en skön tisdag! Kram Therese

    SvaraRadera
  39. Vilken vacker blogg jag precis hittade till! Hoppas också att våren snart knackar på dörren!

    SvaraRadera
  40. Hej!
    Visst längtar man efter våren. Idag är det sol ute iallafall.
    Ja, man får ta in våren istället som du har gjort.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  41. Jag tror blomsteraffärerna har bra dagar nu... Alla vill ha blommor att omge sig med när det inte finns något utomhus...
    Hoppas att det snart blir mer snösmältning!
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  42. Hej Cilla!

    Roligt att du är tillbaka igen. Pigg och glad med sprudlande energi. Det är alltid lika härligt att läsa dina entusiasmerande inlägg.

    Ja, visst var det snopet med all snö som kom häromdagen. Vi börjar också att ledsna lite grann även fast det är härligt med ett snörikt sportlov.

    Vilka fina pärlisar som hittat in till dig. Kupan i bakgrunden var också väldigt fin.

    Goa kramar till dig!

    Anna-Lena♥

    SvaraRadera
  43. Här är det massor av snö, men idag har solen lyst så underbart, så lite vårkänslor fick jag allt! Men om jag fick önska så skulle all snö vara borta imorgon när jag vaknar, är urless på snö!!!!!

    Kram Marie

    SvaraRadera
  44. Hej gulliga du och tack för omtanken :)
    Ja det här var ju inget vi räknat med och kan ju kosta en hel del. Pengar som man behövt använda till annat.

    Men hur är det för dig då hjärtat? Tänker ofta på dig. Känns jätte kul om vi kan dra ihop några till en träff. Men som sagt låt våren komma först...

    kram Viveka

    SvaraRadera
  45. Ja du Cilla, vad ska man säga om vårtecken just nu. Det enda som kan ge lite vårkänslor är nog ljuset. Idag var det ljust när jag gick från jobbet kl 17 och det uppskattar jag. Vi har nog ungefär en meter snö nu så nu har vi också fått nog.
    Det lät i alla fall som om det skulle bli lite soligt i helgen och då kanske vi får vara med om lite takdropp. Alltid något.
    Ha en fortsatt bra vecka trots snön!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  46. Tackar!...& välkommen tillbaka!
    Näe ingen vår här heller och snöskyffeln går varm här med! Usch och fy vad jag är trött på det här snöandet nu! Pärlhyacinter är så fina och jag har en speciell lösning för att få mia att överleva, hihi!

    Hoppas allt är väl med dig?!
    Kram kram!

    SvaraRadera
  47. Hej!
    Tänkte bara att jag skulle lämna några rader innan jag kilar vidare, då jag inte varit inne hos dig förut. Vilke fint hem ni har! Jättefina bilder och mycket inspiration!

    Ha det gott!
    Emelie

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in hos mej och tar dej tid att lämna ett spår efter dej! Du är välkommen tillbaka in till min värld!!!